کاجیلی برای بیش از 64 سال، فروشگاهی در چین، برای الکتروموتور چینی ، ژنراتورها، و استارتهای خودرو و تعمیر دینام بوده است. این تکنسین های آگاه با چندین دهه تجربه، مزایا و معایب عمده موتورهای الکتریکی را مورد بحث قرار می دهند.
موتورهای الکتریکی چینی در مقایسه با موتورهای سنتی دارای چندین مزیت هستند. هزینه اولیه یک موتور الکتریکی بسیار کمتر از یک موتور سوخت فسیلی با همان قدرت اسب بخار است. موتورهای الکتریکی دارای قطعات متحرک نسبتا کمی هستند که به این معنی است که طول عمر بیشتری دارند. به طور معمول، موتور الکتریکی که به درستی نگهداری می شود تا 30000 ساعت عمر کارکرد بدون نیاز به تعمیرات اساسی دارد. به طور کلی، موتورهای الکتریکی به حداقل خدمات تعمیر و نگهداری نیاز دارند.
موتورهای الکتریکی علاوه بر این، موتورهای الکتریکی بسیار کارآمد هستند و کنترلهای خودکار امکان شروع و توقف خودکار و از راه دور را فراهم میکنند. موتورهای الکتریکی به سوخت نیاز ندارند، بنابراین هیچ تعمیر و نگهداری روغن موتور یا سرویس باتری وجود ندارد، و در دمای زیر صفر یخ نمیزنند.
اگرچه الکتروموتور چینی دارای معایبی هستند. به عنوان مثال، بسیاری از موتورهای الکتریکی بزرگ به راحتی قابل حمل نیستند و باید برای تامین برق و ولتاژ صحیح در نظر گرفته شود. گاهی اوقات گسترش خطوط گران قیمت در مکان های دورافتاده که برق موجود در دسترس نیست ضروری است. همچنین، اگر از موتوری با اسب بخار بالا و ضریب بار کم استفاده می کنید، ممکن است هزینه بالایی برای هر ساعت کارکرد داشته باشید.
معرفی موتورهای AC و اهمیت آنها در صنعت برق.
عملکرد کلی موتورهای AC بر اساس اصول الکترومغناطیسی است که بر پایه آن، انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل میشود. در اینجا، مراحل اصلی عملکرد موتورهای AC را بررسی میکنیم:
- در موتورهای AC، جریان الکتریکی از طریق استاتور (قسمت ثابت موتور) عبور میکند و با این جریان، یک میدان مغناطیسی ایجاد میشود.
- وجود میدان مغناطیسی در استاتور باعث القای جریان الکتریکی در روتور (قسمت متحرک موتور) میشود. این جریانهای الکتریکی با میدان مغناطیسی تولید شده تداخل دارند و به وجود نیروی الکترومغناطیسی کششی و پیچشی در روتور منجر میشود.
- نیروهای الکترومغناطیسی کششی و پیچشی باعث چرخش روتور میشود. این چرخش، موتور را به حرکت در مسیر مورد نظر میاندازد.
- با تغییر مکان جریان الکتریکی در روتور به علت تغییر میدان مغناطیسی در استاتور، روند چرخش روتور ادامه پیدا میکند. این فرایند تکرار میشود تا زمانی که موتور را در حالت عادی قرار دهیم.
به طور کلی، در موتورهای AC، تغییرات در جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی باعث چرخش روتور میشود و این حرکت مکانیکی از موتورهای AC استخراج میشود که میتواند به انجام کارهای مختلفی از جمله حرکت دستگاهها، چرخش ماشینآلات، و یا ایجاد قدرت برقی برای تأمین نیازهای مختلف در صنایع و خانهها منتهی شود.
ساختار اصلی موتورهای AC شامل دو قسمت اصلی استاتور و روتور است که هر کدام وظایف مختلفی در عملکرد موتور دارند.
- استاتور قسمت ثابت موتور است که در آن قطبهای مغناطیسی ثابت وجود دارد.
- قطبهای مغناطیسی در استاتور معمولاً از یک مواد مغناطیسی مانند فولاد سیلیسیوم تشکیل شدهاند که میدان مغناطیسی را تقویت میکنند.
- در استاتور، هستهای از مواد مغناطیسی و پیچهای متعددی از مواد هادی (مانند مس یا آلومینیوم) وجود دارد که جریان الکتریکی از طریق آنها عبور میکند.
- جریان الکتریکی که از طریق پیچهای استاتور میگذرد، میدان مغناطیسی در استاتور را تولید میکند که باعث القای جریان الکتریکی در روتور میشود.
- روتور قسمت متحرک موتور است که در آن جریان الکتریکی القایی ایجاد میشود.
- در بیشتر موتورهای AC، روتور معمولاً شامل یک هسته فلزی و پیچهایی از مواد هادی است که در آن جریان الکتریکی ایجاد میشود.
- جریان الکتریکی القایی که در روتور ایجاد میشود، با میدان مغناطیسی استاتور تداخل دارد و نیروهای الکترومغناطیسی کششی و پیچشی ایجاد میشود که باعث چرخش روتور میشود.
- در موتورهای AC، روتور ممکن است به صورت سه فاز یا تک فاز باشد، به تبع اینکه موتور چند فازه یا تک فازه باشد.
به طور خلاصه، استاتور و روتور دو قسمت اصلی موتورهای AC را تشکیل میدهند که با تعامل میدانهای مغناطیسی و جریانهای الکتریکی، حرکت مکانیکی موتور را فراهم میکنند.
اجزای موتور AC
1. تحلیل اجزای استاتور، از جمله سیمهای آلومینیوم یا مس و قطبهای مغناطیسی.
2. بررسی اجزای روتور، از جمله تراشههای مغناطیسی و سیمهای آلومینیوم یا مس.
3. مطالعه موردی از استفاده این اجزا در صنایع مختلف.
انواع موتورهای AC
1. موتورهای القایی تک فاز و سه فاز: توضیح در مورد این دو نوع اصلی موتور AC و کاربردهای آنها.
2. موتورهای AC دیگر: بررسی انواع دیگر موتورهای AC مانند موتورهای القایی سه فاز برقراری و انواع موتورهای القایی دیگر.
3. نقد و بررسی تکنولوژیهای نوین و پژوهشهای اخیر در زمینه بهبود کارایی و کاهش هزینه موتورهای AC.